5 ביולי 2012

האוונגרד של יוז'י ימאמוטו - מוזיאון העיצוב חולון

היום, ה-5/12, תפתח תערוכת יחיד במוזיאון העיצוב חולון שתציג את מיטב עבודותיו של יוז'י ימאמוטו (Yohji Yamamoto). התערוכה גדולה במיוחד (שמונים דגמים) ובהיקפה (מוזיאון העיצוב אף נסגר למספר ימים על מנת להקימה) ומציגה עשרות דגמים בכל חללי המוזיאון. 

אני חייבת לציין לפני התיאורים עצמם כמה מילים על יוז'י ימאמוטו: בגדול, אני לא ממש מכירה אותו. את התצוגות אני רואה בכל שנה אבל אף פעם לא מתחברת עד הסוף, לא מבינה לגמרי מה הפואנטה בלייצר עוד ועוד קולקציות שדומות לעצמן יותר ויותר (קצת כמו שאנל שלא מחדשים כלום רוב הפעמים)?


השבוע צפיתי בסרט דוקו "Notes on Cities and Clothes" שצולם בסוף שנות ה-80 ותיאר את המעצב, תהליך העבודה שלו וההשראה שלו. הסרט איום ונורא לדעתי ואחרי רבע שעה כבר הבנתי שלא מתאים לי לראות סרטי דוקו ניסיוניים עם טכניקות צילום מוזרות, אבל דבר אחר לקחתי משם: את ההבנה ברעיונות שמאחורי הבגדים של ימאמוטו. הוא לא עוד מעצב שמייצר בגדים שיהיו יפים ויגדירו אותנו. ימאמוטו מעצב אוונגרד ודורש שהבגדים שלו יתמזגו עם האנשים שלובשים אותם. הם חלק אינטגרלי מהם התנועה וביום יום, ולא שם כדי להוות קישוט בלבד.


אתמול ביקרתי בתערוכה וניתנה לי ההזדמנות לבחון בפעם הראשונה את העבודות של ימאמוטו מקרוב, לגעת, להרגיש את הבד ולראות את הבגדים קמים לחיים על בובות דיגום.



הגלריה התחתונה


הגלריה התחתונה בנויה כמרכז של עיר אורבנית עם כניסה דמויית מדרגות נעות, ומציגה שלושים ושמונה דמויות שנעות בקצב קבוע.


הכניסה לגלריה העליונה

הסגנון של יוז'י מתבטא בדיאלוג מורכב עם הגוף שלא נחשף במבט ראשון עם הבגד. בצבע פשוט, הגזרה מורכבת רק לעין שבוחנת אותה מקרוב, ויוצרת איזון של מגע הבד עם הגוף - קצת קרוב לגוף, אבל לא באמת נוגע.


הגלריה העליונה

הגלריה העליונה מעוצבת כחלל ממוקד מאוד שבמרכזו "עץ" שעשוי מגופי תאורה ומנורות, ומסביבו שמלות ערב בצבעי אדום ושחור. העיצוב אמור להעניק חוויה שקטה אבל אני הרגשתי מאוד כלואה בתוך האור והחושך המעורבב.


חלל המעבדה לעיצוב

חלל המעבדה לעיצוב רוקן מתוכנו והפך לחדר האהוב עלי בתערוכה. החדר מלא בעשרים דמויות גבריות שמופנות על קצה החדר. בקצה החדר עומדת דמות אישה בשמלה לבנה (התמונה נלקחה מזוית מבטה. אפשר לנחש איך זה מרגיש שעשרים גברים בוהים בך).

מספר דגמים נבחרים שאהבתי במיוחד:


מעיל שחור ארוך עשוי צמר משולב עם צעיף אוף-וויט מעל מכנסי צמר שחורים
קולקציית סתיו/חורף 2008-2009


חליפת כותנה שחורה עם דנטל פרחים בצידה האחורי
קולקציית אביב/קיץ 2009


מעיל שחור ארוך ברכיסה כפולה עשוי שני בדים
מעל חולצת כותנה שחורה עם צווארון סיני
ומכנסי טוקסידו שחורים עשויים צמר
קולקציית סתיו/חורף 2008-2009


מעיל זנבות קצר בצבע נייבי
מעל מכנסיים בצבע נייבי
וחולצת כותנה לבנה
אביב/קיץ 2006


שמלת עור שחורה ארוכה
עם תיק כחול משולב בצידה האחורי
קולקציית מחווה להרמס
סתיו חורף 2008/2009


תערוכת יחיד למעצב האופנה הבינלאומי יוז'י ימאמוטו, מוזיאון העיצוב חולון
מה- 5/7/2012 ועד ה-20/10/2012.

2 תגובות:

  1. אני ממש ממש רוצה להגיע לתערוכה הזו. אגב, מאוד אוהבת את הצילומים שלך.

    השבמחק

שיהיה לך יום קסום מלא בנצנצים וחדי קרן מעופפים!