23 בפברואר 2011

עליתה ונפילתה של ממלכת השמנות

בשנה שעברה נראה שהיתה מהפיכה בעולם האופנה. שמנות, עד כה מגורשות למקום מהן באו, התקבלו בברכה בתצוגות האופנה ובהפקות האופנה למגזינים, סלבריטאיות עם קימורים התראיינו על אהבתן לתחת השופע שלהן ועל כמה שהן שונאות דיאטה, והעולם תיזז סביב ממלכת השמנות החדשה שקמה לתחיה. עולם חדש קם בממלכת האופנה הסגורה למושלמות בלבד.


קריסטל רן, לשעבר דוגמנית עם אנורקסיה ולאחר מכן דוגמנית מלאה (מידה 16. אותה מידה בדיוק כמוני.) שמוציאה ספר על ימיה כדוגמנית מורעבת ולא מאושרת. הקריירה שלה פורחת, ואפשר היה לראות אותה בכל מגזין שמכבד את עצמו כהשוואה לדוגמניות רגילות ורזות, כהוכחה לבוטילישס עסיסי, ליחסים טובים עם דימוי גוף.


 בת' דיטו, סולנית להקת ה-Gossip ובעלת ליין הבגדים Evans שמיוצר למידות גדולות בלבד, התראיינה יותר ויותר בציבור. הבחורה הפכה ל"סלבריטי רצינית" והתקבלה בברכה לכל מקום שרק הגיעה אליו. העולם סער וגעש, ובת' וקריסטל אף זכו להלך על במת התצוגה של ז'אן פול גוטייה בשנה שעברה.


כהודאה בדבר הטרנד החדש, מגזין גלאמור הציג את השמנות בקול גדול עם שער שכולל את קריסטל (משמאל) ועוד רבות אחרות, "שמנות" בעולם האופנה, ערומות לגמרי עם סיוטה של כל דוגמנית רגילה - צמיגים, ירכיים, ישבן, בטן, זרועות.



ואז זה נגמר.
העולם הבין שמדובר בטרנד, וזהו טרנד חולף. את שמנה? הגיע הזמן שתחזרי למידות המקובלות. את כמו מיצג בקרקס, ונמאס לנו לראות אותך.
לא תראו שמנות השנה. לא תראו מגזינים חובקי שומנים ואהבה עצמית. השנה היא שנת הסקס והתאווה והבלבול המיני (להלן פוסט על עולם האנדרוגינים והטרנסג'נדרים), ולציבור הרבה יותר קל לקבל את זה בתור תופעה מאשר את השמנות. אימפריית השמנות נופלת אט אט.
קים קרדישיאן יורדת במשקל בהתמדה. ג'ניפר האדסון, הסלבריטי שלא עניינה אף אחד, השתתפה ב"רוקדים עם כוכבים" האמריקאי וירדה עשרות קילוגרמים. קלי אוסברון, מרשמלו חמוד בעבר, הפכה לסוכריה על מקל (ראש ענק, גוף צנום).


קריסטל רן הפכה את עורה וחזרה למידה "שפויה" יותר בעולם הדוגמנות, מידה 8 (36 בארץ) בסוף השנה שעברה והצטלמה למגזין ההארפר בזאר כהצלחה גדולה.



כבחורה רזה, היא הפכה לפנים של זאק פוסן לקולקציית החורף 2011, בנוסף לדוגמניות בגודל רגיל לחלוטין.


בתור קונטרה לנפילת ממלכת השמנות, צץ בחודשים האחרונים טרנד הבלט כמקור הנשיות והעוצמה. למי שעוד לא ראה את "ברבור שחור" - בוודאי ראה תמונות פה ושם של מילה קוניס, רזה בהרבה מימיה בסדרה "שנות ה-70" ונטלי פורטמן. העולם מחבק שוב את הכוכבות כשהן קטנות, שבריריות ומוצלחות יותר. מילה קוניס הופכת ל-IT girl הנוכחית והשמנות שוב נשכחות מאחור, כגימיק בידורי שעבר זמנו.

אם פספסתם את כתבת הענק של דוכס עולם האופנה קארל לאגרפלד, והמטיף לרזון (הגבר היחיד ששמעתי שאמר לבחורה שהרקסוליים שלה שמנים מדי) למגזין ההארפרס באזאר, קבלו את אחת משאלות המעריצות, ואת תשובתו החד משמעית של מעצב הדעה:
ש: מרפקים משופשפים, טי-שירטס לבנות וג'ינס בשטיפת אסיד הם הדברים הכי חמים עכשיו, אבל אני בלחץ שהלווּק הזה יגרום לחברות שלי לחשוב שהתרוששתי. איזה רושם אעשה? האם החברות ישפטו אותי?
ת: הטי-שירט יכולה להיות מושלמת, והג'ינס גם. הגוף חייב להיות מושלם גם הוא - זה מסייע רבות. אם הוא אינו כזה, קני מידות קטנות ופחות מזון.

(התרגום הנהדר באדיבות מיכל רונאל

והמילה האחרונה מקריסטל רן היא הסרטון שלה מדברת על עצמה, דימוי הגוף שלה ודעת הקהל.


בחלק העיקרי היא מדברת על הלחץ מהציבור שבנה לעצמו תדמית של עולם המידות הגדולות וציפה ממנה - הבחורה שמייצגת את עולם האופנה המלא, כתבה ספר בנושא והתראיינה בכל טוק שואו ראוי - והיא לא הצליחה לעמוד בציפיות האלה.


"I think by placing a title on my head, and also which is plus size, and then the picture that these people have created about what plus size actually is - I basically fail you, just with that, because I couldn’t possibly live up to that... I would actually had to have another eating disorder to live out to that expectation... I would have a binge eating disorder."

במילים האלה, עם כל ההבנה והאמפתיה שלי לקריסטל רן, היא חתמה את הגולל על גזר דין המוות של עולם האופנה המלאה כשהכריזה שלהיות "מלאה" (להזכירכם, שוב, במידה שלי. 16 באנגליה. 42 בישראל. פאקינג מידה שפויה וממוצעת) דרש ממנה להיות בחורה עם הפרעות אכילה ובולמוסים.

אז איך זה לדעת שאת כבר לא באופנה?

15 תגובות:

  1. פוסט מעולה ועצוב...

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי2.2.2013, 10:29

      מסכימה מאוד עצוב
      למרות המודעות אני לא רואה מוצא לטרוף הזה

      מחק
  2. איפה הלייק??
    תראי - בארץ המצב הרבה יותר שונה - בארץ מידה 38 זה בסדר לדוגמנית. בחו"ל זה כבר נחשב מידה גדולה... :-/
    אני גם לא חושבת שדוגמנית חייבת להיות מורבידלי אוביס כדי להיות דוגמנית למידות גדולות. אני חושבת שגיוון ונשים במידות שלי ושלך (40 ו42) הן דווקא מה שיעזור לעולם האופנה.
    בכל מקרה כל עוד מעצבים חוצפנים חובבי גברברים קובעים לנשים איך הן יראו - אנחנו בבעיה רצינית... :-/

    השבמחק
  3. גאלה - תודה!

    סמדר - עכשיו יש! קצת עקום, אבל נסדר בימים הקרובים. את מוזמנת ללייקק.
    מסכימה איתך לגבי הדוגמניות במידות ממוצעות. גם זה חסר מאוד. ולגבי המצב בארץ - אם את מידה 38 זה בסדר שתהיי דוגמנית, אבל זה ממש לא יתקבל אם את צעירה (תחשבי על גל גדות לדוגמא). דוגמניות בנות 35 יכולות להתפאר במידה 38 בקלות.

    השבמחק
  4. Amazing blog!!;) what about following each other?:D kisses from Poland <3 

    השבמחק
  5. אני חושבת שגל גדות זו דוגמה קיצונית, מיכל. היא נראית מידה 32, לא פסיק יותר.

    ובעניין המידות הגדולות- הציפו את העניין יותר מדי, ובצורה מוגזמת מדי (ע"ע דיטו). זה נראה כבר מההתחלה כטרנד רגעי שלא הגיע כדי להישאר, וחבל.

    השבמחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  7. לא היה נעים להיות חלק מהטרנד, ועוד פחות נעים להיות אחריו.
    יש איזו התחרפנות כללית בעולם האופנה, קודם עם רזון מוגזם (אליו חזרנו עכשיו) ואחר כך עם "חגיגות הטאיירים" המיותרות. אני לא חושבת שצריך לחגוג את צילומיה של כל בחורה שנראית בדיוק כמו כל בחורה אחרת, עם קפל פה וקפל שם. זה צריך להתקבל בצורה הכי טבעית, וברגע שיש פסטיבלים סביב כל צילום וכל הפקה - זה הופך לטרנד. וטרנד, מעצם הגדרתו, הוא זמני.

    השבמחק
  8. מרג'ורי, לזה התכוונתי - גל גדות במידה 32, אבל אני לא בטוחה כמה קמפיינים היא תקבל במידה 38.
    אני מסכימה מאוד לגבי ההצפה המוגזמת. אבל כך זה כל טרנד.

    נעלולה - מעניין מה שאת אומרת לגבי הפסטיבלים סביב הפקות האופנה. מעניין איך יראה העניין עכשיו כשריי שגב הופכת להיות פרזנטורית של חברת אופנה בארץ (סלחי לי, ברח לי השם כרגע).

    השבמחק
  9. העניין העצוב הוא שדוגמניות רזות נכנסו לעולם האופנה כדי שהנשיות והקימורים לא "ייגנבו את ההצגה" ויסבו את תשומת הלב מהבגד.

    באופן אירוני התהפכו היוצרות...

    השבמחק
  10. או סוף כל סוף פוסט שראוי להיקרא חדשני לפחות בתחום הזה שסגדו עד כה למלכות רזון מהלכות על שטיחים אדומים

    השבמחק
  11. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  12. כן, הסיפור עם קריסטל רן דיכא אותי לחלוטין, מה גם שהרבה יותר אהבתי אותה מלאה. לאחרונה נדלקתי גם על אנה אדמס והולכת ומצטמקת בחזרה להרפעת האכילה העצובה שלה. אני לא יודעת מה איתכן, בנות, אבל אני פיתחתי ממש אלרגיה לעצמות בדמות אישה. כשאני רואה אישה עם קצת בשר אני מתענגת על התמונות, איך שהבגדים יושבים עליה, החיוך הבריא שלה, העובדה שהיא בטח היתה צריכה לפספס ארוחה בשביל קצת לשטח את הבטן, אבל אחרי הצילומים היא בטח תלך לאכול והחיים שלה שפוים, פחות או יותר, כמו של כולנו. כנראה אני כ"כ עמוק בפמיניזם, דימוי גוף וכל הנושא הזה שזה שינה לי את התפיסה לחלוטין ואני לא מבינה איך העולם לא מדביק את הקצב :) צנוע, אני יודעת. קשה לי וגם קצת כואב על השנים שבזבזתי לא להיות מרוצה מעצמי. אז מבחינתי, לא מדובר בטרנד חולף, אלא בגל שהולך לשנות את אידיאל היופי של האישה באופן קיצוני למדי. מתערבים? (ומיכל- אכן אחלה פוסט, נשמה. יומולדת בלוג שמייח:)

    השבמחק
  13. אנונימי15.1.2013, 11:30

    המצב באמת מידרדר, רק שלשום כתבתי על הנושא, אצלנו בארץ, ינואר 2013 מתפרסמת כתבה שמאדירה את הפרעת האכילה של מעיין חודדה, שלא ידעתי מי היא אלמלא הפרעת האכילה המזעזעת שלה, שהביאה אותה לככב בהפקת אופנה בתור שיא השלמות (!?!) והיא היום הדבר החם בתעשייה, עצוב ומזעזע: http://hplush.blogspot.co.il/2013/01/blog-post_13.html

    השבמחק
  14. דוגמניות - פורום אמנים ומודליסטיות עירום :
    http://www.emodels-il.com/dugmaniyot

    השבמחק

שיהיה לך יום קסום מלא בנצנצים וחדי קרן מעופפים!