2 באוקטובר 2012

האמת שמאחורי דולצ'ה וגבאנה: גזענות או אמנות?

אנחנו עדיין בשבוע האופנה, אמנם ההוא של מילאנו כבר הסתיים ושל פריז מסתיים מחר, אבל אני חייבת לפגר קצת בחומר ולעצור כדי לדבר על תצוגה אחת ויחידה. בראש פירמידת התצוגות של מילאנו עמדו דולצ'ה וגבאנה, מלכי הוינטג' החדש שהעלו תצוגת המשך לקולקציה האחרונה שלהם, שזכתה להצלחת ענק בעזרת קמפייני פרסום עצומים ומושקעים.

דולצ'ה וגבאנה מספרים לנו שהקולקציה מתארת את האי סיציליה (ארץ מולדתו של דומניקו דולצ'ה, המעצב לצד סטפאנו גבאנה), ואת התרבות העתיקה שלה שכללה תיאטראות רחוב, מופעי בובות ואמנות שימושית רחבת ידיים כגון הכדים הסיציליאנים.
אבל מה זו בעצם התרבות הסיצילאנית? מה הקשר בין המוני ההדפסים שלא נראים קשורים אחד לשני או לסיציליה (שמונים ושישה דגמים הוצגו על המסלול!), למה אנשים אפריקאים היו חלק מהתרבות הסיצילאנית, ולמה דולצ'ה וגבאנה חטפו ביקורות נוקבות על הקולקציה?

קליק על התמונה לצפיה בגרסה מוגדלת


סיציליה היא מחוז באיטליה, ולמעשה אי נפרד מהיבשת (השפיץ של המגף, למי שתהתה איפה היא בדיוק), מה שגרם לה להיות נפרדת יחסית מאיטליה ולפתח תרבות עשירה משל עצמה.
אחד האלמנטים המוכרים ביותר בסיציליה הוא "אופרת הפופי", תיאטרון בובות, מריונטות למעשה, מופעלות כולן על ידי שחקן אחד ועשויות בעבודת יד ובצביעה קפדנית שהפכה לאמנות של ממש. התיאטרון מציג שלל דמויות, בעיקר את הלוחמים ברומא ויוון העתיקות.


מריונטות לוחמים מתוך תיאטרון פופי




המיקום של סיציליה הוא סוג של "שער כניסה" לאירופה, מה שגזר עליה עתיד עצוב של כיבושים על ידי שלל גורמים כמו ערבים אע'לבים (מוסלמים שכיום נמצאים בטוניס), נורמנים (ויקינגים-דנים), רומאים, צרפתים, ספרדים (אז אראגון), והיסטורית הכיבושים הזו נראית מאוד לעין בתרבות שהתפתחה בה.

הקונקיסטדורים, הכובשים הספרדים היו אותם אנשים שכבשו את מקסיקו ועברו בדרכם דרך סיציליה (והביאו איתם את פולי הקקאו לאיטליה, מה שגרם להם להתחיל לייצר שוקולד טעים).



סיציליה בעלת נוף ים תיכוני ומזכירה את הנוף שלנו, והתבססה שנים רבות על גידולים חקלאיים כמו כרמים (לייצור יין), זיתים ועצי הדר, לצד גבינות (שבעבר אוחסנו בסלי נצרים - מה שנתן להן את המראה המפוספס).

שקי היוטה מתייחסים לעושר המאכלים של איטליה והייצוא של יבול חקלאי.


אוקיי, רגע, מה? אפריקאים? מה הקשר לאירופה?
סיציליה כאמור היתה השער לאירופה מתוך אפריקה ואסיה, מה שנתן גישה נוחה לעם המורים (או המאורים), ערבים מוסלמים מצפון אפריקה הזמנות לכבוש את סיציליה בשנת 827. המורים ישבו בסיציליה שבעים וחמש שנים, והשאירו את חותמם לעד.
גם היום גזענים מסויימים אומרים שאנשי סיציליה הם לא "טהורים" ודם "שחור" זורם בעורקיהם.



מה בעצם מעצבן כל כך באלמנטים האלה?
דולצ'ה וגבאנה טוענים שאם תלכו לטייל בסיציליה תראו בכל פינה פסלים ואלמנטים של המורים, אבל מנגד עומדת כל קהילת כהי העור ומסבירה: 

הפסלים האלה מבזים את האפריקאים. במדינות אחרות האמנות הזו הפכה לסוג של עלבון כלפי כהי העור,  סוג האמנות הזה מנציח את דמות האפריקאי ה"שבטי", העבד, וכהי העור לא מעוניינים להשתייך ל"סטיגמה" על האפריקאים הילידים ולדעות הקדומות לגביהם.
דולצ'ה וגבאנה פרסמו מאמר המתאר את היסטוריית המורים, לאחר שעשרות האשמות של גזענות הוטחו בהם, מתוך כוונה להסביר שלא היתה כוונת גזענות מאחורי השימוש באלמנטים האלו.

האם זה מספיק? האם השימוש באלמנטים המורים היו חסרי טעם ופוגעניים, או שכהי העור מגזימים בתגובה שלהם?







ושתי תודות:

  • תודה לבלוג The Cutting Class, ממנו הפורמט לתמונות (על הבלוג)
  • תודה לעידן ולויקיפדיה שגילו לי על ההיסטוריה של אירופה ואיטליה :)
התמונות מכאן, מכאן ומכאן.

15 תגובות:

  1. אני מודה שיש בתצוגה כמה פריטים מרהיבים. אבל השימוש האירופוצנטרי בדמות "האחר" "השחור" "האקזוטי" כבר עלתה לי על כל העצבים. זה בהחלט דומה אם כחלק מתרבות ארה"ב היו מוצגים שחורים בשלשלאות, זה אמנם קרה- אבל אין צורך לתת לזה פן אסתטי ומסחרי.

    השבמחק
  2. אני מאוד אהבתי את זה. ואני לא חושבת שיש פה שימוש ב"אחר" בצורה משפילה. אלא דווקא נתינת מעמד למישהו שהיווה חלק מהתרבות של סיצליה.

    הנעליים בסוף? בכלל משגעות!

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכימה איתך, הבעיתיות בשימוש בסמלים האלה היתה הניגוד החזק כל כך של הדוגמניות האירופאיות. קשה שלא לשים לב שאין אפילו דוגמנית כהת עור אחת...

      מחק
  3. נראה לי שהתגובה של כהי העור לגמרי מוגזמת.
    בעיני מדובר כאן באומנות טהורה ללא שום כוונות פוגעניות...
    הקולקציה פשוט מרהיבה!

    laceandchiffonblog.blogspot.co.il

    השבמחק
  4. Your blog is very interesting and so nice...would you like to follow each other? I followed you...keep in touch sweety !!!

    השבמחק
  5. All opinions aside, more then anything I find it the most fascinating how we can navigate politica, natonial, geographic, big issues all based on a runway show. Fashion is so incredible.
    xo-
    sabrina
    www.samplesize16.com

    השבמחק
  6. אני מסכימה עם מה שקיטי כתבה. בנוסף, זה נשמע כאילו שיוצאי אפריקה מתנכרים לתרבות המקור שלהם. כיום הרבה תרבויות לא לבנות הפכו את ה"שבטיות" שלהם לאומנות. אם כבר הם צריכים להתעצבן על זה שמישהו שלא מהתרבות שלהם משתמש בבהיבטים שלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אירנה, יכול להיות שאנחנו רואים את התרבות של יוצאי אפריקה בצורה שהם לא היו רוצים לראות את עצמם?
      אני מנסה לחשוב איך היינו מגיבים אם היתה יוצאת קולקציה בהשראת היהודים - הסממנים היהודים שלנו הם גם בבגדים כמו מגני הדוד, הטלית, תפילין, אבל חלק מהעולם גם רואה אותנו בתור גנבי הכסף עם האף הגדול. אני תוהה אם היו מציגים את היהודים בתור אף גדול מישהו היה מתלהב מזה.

      מחק
  7. פוסט מאד מעניין ומעורר מחשבה! אחת הסיבות שאני אוהבת את הבלוג שלך היא שאני תמיד לומדת ממך דברים חדשים ומרתקים, ואת מעניקה משמעות לבגדים ולאופנה, כלומר לא נשארת ברמה של "וואו איזה בגד מהמם אל לשכתי במיידי" וכד' אלא בוחנת דברים לעומק.
    בהצלחה בלימודים!

    השבמחק
    תשובות
    1. עידית, תודה רבה על התגובה המקסימה שלך! היא היתה מרגשת ובאמת שמחתי לשמוע את זה :)

      מחק
  8. פוסט מעולה, פשוט תענוג ונחת. נהניתי כל כך לקרוא אותו! תהיתי לא מעט על ההתרעמות של הכהי העור על התצוגה הזו (יש לציין שאני רואה בך החיבור שלי אל עולם האופנה ההרד קור, לא מצאתי סיקורים יותר מעניינים משלך), מה שכן מעט סטריאוטיפי בראשי הנשים הכהות העור, זה הטורבן עם הפירות שיש להן... כמו הכובע של כרמן מירנדה. קצת מבזה למען האמת. זה יוצר להן שיוך אוטומטי לנשים פרימטיביות שהולכות עם טורבן עם פירות על הראש. כמו שאני לא רואה ייצוג של יהודי עם פיאות וכובע שטריימל לעצמי.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכימה מאוד עם מה שאת אומרת, ותודה רבה על המחמאה החמה! :)

      מחק
  9. יופי של פוסט! מאוד אסתטי ומעשיר.
    וייב כזה של the cutting class.
    אני אישית לא התרגשתי במיוחד מהסו קולד היבט גזעני של הקולקציה.
    אין כל פסול לדעתי בלשזור דמויות כהות עור אם הן חלק מההיסטוריה העשירה של העיר. למעשה התעלמות מהתקופה ההיא תיתפש כגזענית יותר בעיני ( לו הייתי יודעת חצי דבר על סיציליה that is )
    ואם הבנתי נכון מהתמונות היו בתצוגה גם עגילים עם דמויות לבנות?
    אבל אני רוב אשכנזי עם רגישות ללקטוז אז זה ממש לא ממקומי לשפוט.
    זה שלא היתה דוגמנית אחת שחורה לרפואה זה באמת חבל, אבל.

    השבמחק
  10. הו, ועכשיו אני רואה שאכן נתת קרדיט לthe cutting class אז מה טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. בוודאי! הקדשתי לבלוג הנ"ל פוסט שלם ממש לא מזמן, הוא נהדר.
      אני לא ראיתי בתצוגה שום דמויות לבנות, אולי פספסתי?
      תודה :)

      מחק

שיהיה לך יום קסום מלא בנצנצים וחדי קרן מעופפים!