28 באוגוסט 2012

אוסף שלישי - שבוע אופנה בYes דוקו

יום שלישי הוא אוסף שלישי, ולאוסף של היום אספתי כמה שעות טלוויזיה איכותיות שפשוט אסור לפספס. קצת באיחור גיליתי שהשבוע Yes דוקו (ערוץ 8 בממיר) מריצים שבוע שלם של סדרות וסרטי דוקו שעוקבים אחרי עולם האופנה.
אל תטעו ותחשבו שמדובר ב"אופנה" נטו: מדובר בכמה סרטי דוקו איכותיים שמתארים את עולם היופי, הזוהר והתרבות שאנחנו חיים בו בעשרות שנים האחרונות ואיך האופנה משתלבת בתוכו. השבוע ישודרו סרטים חדשים, זוכי פרסים ובכורות על עולם האופנה.

האופנה לכשעצמה היא ברת חלוף. הבגדים נעלמים ונשכחים ומעצבים עולים ויורדים מגדולתם אבל בתי האופנה עם השמות הגדולים נשארים לנצח. הכוכבים הגדולים חרוטים בזכרון שלנו. אתמול ישבתי לראות את "ברט שטרן: מד מן המקורי", סרט דוקו שמתאר את חייו של צלם אופנה שלא שמעתי עליו מעולם אבל עומד מאחורי הצילומים המהפכניים בעשרות השנים האחרונות, כולל סדרת הצילומים האחרונה של מרילין מונרו.
הצפייה באדם שהחיים הובילו אותו להיות צלם בעל שם עולמי, אבל גם עשה את כל הטעויות האפשריות בדרך וחפר לעצמו את הקבר היתה מדהימה ומפחידה בו זמנית. מצד אחד מרגיע לחשוב שאנשים יכולים להגיע להצלחה גם בלי דרך סלולה. מצד שני, אי אפשר לחיות בלי דרך סלולה לנצח. אתה פשוט יורד מהפסים.

ההבנה שעולם האופנה משפיע בצורה כל כך רחבה על התרבות שלנו, ושאני רואה מדי יום סמלים ותופעות שיש להן השפעה עמוקה בעולם התרבות והאופנה (כמו תספורת חמשת הנקודות של וידאל ששון שהובילה מהפכה) הובילה אותי למסקנה שאני חייבת לבלות יותר זמן בצפייה בסרטים דוקומנטריים על ההיסטוריה של עולם האופנה והאנשים המרכזיים שעמדו בעולם הזה בשנים האחרונות. 

בחרתי מספר סרטים שבחלקם כבר הספקתי לצפות בהזדמנויות קודמות ובחלקם אצפה השבוע בפעם הראשונה, שמתארים את עולם האופנה והתרבות בעשרות שנים האחרונות, ומומלצים בהחלט:

1) טוויגי – דוגמנית העל הראשונה - Twiggy – The Face of 66'
בכורה: רביעי, 29.8, 22:00



תקופת שנות ה-60 בלונדון זכתה לכינוי Swinging London"". תקופה זו התאפיינה ביצירה צעירה ומשוחררת בתחומי המוזיקה, האופנה והתרבות ובמתירנות מינית. הדור הבריטי הצעיר, שנולד בתקופת מלחה"ע ה-2 וחווה על בשרו איך בריטניה הופכת מאימפריה לעוד מדינה אירופאית ואיך המסגרות המעמדיות בתוכה הולכות ומתרופפות, הפך לדור יצירתי, מהפכני, שמנסה להגדיר את עצמו מחדש. 
במרכזה של המהפכה התרבותית הזו עמדה אריסטוקרטיה חדשה וצבעונית, שתודלקה ע"י שערי מגזינים ומצעדי פזמונים. הפנים שהיו מזוהות יותר מכל עם המהפכה הזו היו פניה של טוויגי. 
היא הייתה הדוגמנית המפורסמת ביותר שידע העולם עד אז, ונחשבת לדוגמנית העל הראשונה. קראו לה "הפנים של 66'", ולמרות שעד מהרה הפכה לסמל של Swinging London, איכשהו היא נשארה אותה נערה מהבית שממול, כזו שכל העולם יכול להזדהות איתה. 
טוויגי בכבודה ובעצמה מובילה אותנו בסרט למחוזות התקופה. עם שפע של קטעי ארכיון, תמונות סטילס ופסקול משובץ בשלל להיטי התקופה, היא מספרת את סיפורה בארבע השנים שבין 66' ו-70', שהוא גם סיפורו ששינה כל מה שידענו על אופנה, מוסיקה, צרכנות ויצירתיות. 
עוד משתתפים: המעצבות ויואן ווסטווד ומארי קואנט, הרוקיסט ריי דייויס מלהקת ה"קינקס", מעצב השיער וידאל ששון, הצלם מלווין סוקולסקי, הזמר פיט דוהרטי (שעלה לכותרות בעקבות היחסים הגועשים שלו עם קייט מוס), והצלמת מארי מק'רטני (הבת של פול).

בימוי: פיליפ פריסטלי (52 דק', צרפת, 2012)

2) וויואן ווסטווד: עשה זאת בעצמך - Do it Yourself
בכורה: שישי, 31.8, 21:10



לויויאן ווסטווד, אחת המעצבות הגדולות של זמננו, יש נפש של מהפכנית: ללא הרף היא מחרבת אופנה רק בכדי להמציא אותה מחדש. 
המעצבת הקונטרוברסלית, ממציאת אופנת הפאנק, נחשפת לראשונה לפני המצלמות. 
בבסיס הסרט - הסלוגנים שליוו את היוזמות היצירתיות שלה, החל מ-1971. הסלוגנים ההלו הם בעצם זעקה כנגד הקונפורמיסטיות. 
בימוי: לטמיה סטלריד (צרפת, 2010)

3) וידאל ששון: הסרט - Vidal Sassoon: The Movie
רביעי, 29.8, 23:00. גם ב-VOD.



פסטיבל טרייבקה 2010
איך אדם אחד הצליח לשנות את העולם, כשבידיו רק זוג מספריים? 
גם 40 שנה אחרי תחילת המהפכה, שיצר מעצב השיער וידאל ששון, עדיין היא ניכרת בעולם האופנה ובחיי היומיום של כולנו. 
הסרט שלפנינו מביא לראשונה מבט אינטימי על חייו של מעצב התספורות שנפטר לאחרונה - מתקופת ילדותו בבית יתומים יהודי, דרך תקופת שירותו הצבאי בצה"ל והלחימה במלחמת העצמאות, תחילת עבודתו כספר ועד המהפכה האולטימטיבית שיצר באופן שבו עיצב תספורות (עם גזירת זוויות וצורות גאומטריות יוצאות דופן של השיער) - מהפכה שממשיכה לתת את אותותיה עד היום. 
הסרט צולם במשך תקופה של שלוש שנים ומביא אקסס יוצא דופן אל אורח חייו של ששון, ראיונות עם הצוות שלו, בני משפחה, עיתונאים והיסטוריונים.
בימוי: קרייג טפר (ארה"ב, 2010)


4) קייט מוס: איך מייצרים אייקון? - Kate! The Making of an Icon
חמישי, 30.8, 23:30. גם ב-VOD.



קייט מוס - מושא הערצה של דור שלם. אף דוגמנית-על אחרת לא קיבלה כ"כ הרבה שערים של מגזינים, הופיעה פעמים רבות כ"כ בכותרות, או משכה גדודים רבים של מעריצים - הן גברים והן נשים. מעצבים של המותגים הכי גדולים נלחמים עליה: ורסאצ'ה, גוצ'י, דיור, קוואלי, שאנל או איב סן-לורן. כל חברה שקייט מוס מייצגת אותה נהנית ממכירות מוגברות. גם אמנים וציירים כמו דמיאן הרסט ולוסיאן פרויד לא יכולים להימלט מכישוף יופייה ועבודותיהם תורמות עוד למעמד האייקוני שלה. 
אז מה בעצם הופך מישהו לאייקון? כיצד אשה כקייט מוס הופכת למושא הערצה שכזה? הסרט, שצולם בניו-יורק, לונדון, פאריס, מילאנו, ציריך וברלין, הוא הדוקו הראשון שמנסה להתחקות אחר מקורות יצירת האייקון הזה. הסרט מביא ראיונות בלעדיים עם ויויאן ווסטווד, עיתונאי האופנה האנגלי הנודע קולין מק'דואל, צלמי האופנה פיטר פינדברג ואלברט ווטסון, ועוד.

5 תגובות:

  1. המלצות מעולות! תודה

    השבמחק
  2. אוף ממש בא לי לצפות ! אבל אני עם עידן פלוס :\

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לך כמה אופציות נוספות :) ערוץ דוקו מעלים סרטים ותכניות שלמות לאתר שלהם אז שווה לעקוב, אולי הם יעלו חלק מאלה לאתר שלהם. כשהיה לי עידן+ זה מה שעשיתי... ממליצה לבדוק גם מה יש באתר של הוט דוקו, ראיתי שם גם כמה מציאות.
      אגב, חיפשתי את המייל שלך בפרופיל+בלוג ולא מצאתי, תשלחי אלי? shushonet@gmail.com

      מחק
  3. פוסט מעולה, בחרת תכנים מרתקים אחד אחד. כיף! :)

    השבמחק

שיהיה לך יום קסום מלא בנצנצים וחדי קרן מעופפים!