6 ביולי 2011

סטימפאנק - האופנה שמעולם לא התקיימה

אחרי הפוסט על הבגדים שאני באמת אוהבת ללבוש, חשבתי שיהיה נחמד לספר על זרמים בלבוש האלטרנטיבי, שלא רואים ברחוב כל יום.

סטימאפנק (Steampunk) הוא אחד מהסגנונות העולים ופורחים במחוזות האופנה האלטרנטיבית, ומתאר טרנד שלמעשה... מעולם לא היה קיים. לא כמו טרנד הבגדים הויקטוריאניים, הלבוש הגותי המסורתי, אופנת הסטימפאנק היא לחלוטין מומצאת ולא התקיימה מעולם.

סטימפאנק במקור הוא ז'אנר ספרות מד"ב ספקולטיבי, כלומר "איך היה נראה העולם אם...".
הדמויות חיות בתחילת המהפיכה התעשייתית עוד בתקופה הויקטוריאנית, והמדע מתפתח במהירות אך לא בכיוון שכולנו מכירים. מהפיכת החשמל עוד לא מתרחבת לכלל העולם, והמדע ממשיך להתפתח על בסיס מכונות הקיטור. 
מומצאות מכונות שלא מתקיימות בעולם שלנו כמו ספינות אוויר (אם כי אלה התקיימו לתקופה קצרה), ומכונות שקצת דומות לדברים שהמצאנו גם אנחנו כמו חרקים קטנים שמורכבים ממתכת ומופעלים על ידי גלגלי שיניים ומרגלים אחרי האויב.



ספינת אוויר. לא קיים בעולם שלנו, אבל אם צפיתם בסדרה פרינג' (Fringe) ייתכן ואתם זוכרים שבעולם המקביל יש ממש כאלה.

היופי הנהדר בתרבות הזו הוא היכולת להמציא בעצמך. זו לא תרבות אמיתי, מדובר בקוספליי, התחפשות לדמויות מתוך ספרות וסרטים והמצאת דמויות בעצמך. למה שלא תהיה לוחם סטימפאנק? למה שלא תהיה פיראט ספינת אוויר? למה שלא תהיה חובל ספינת אוויר, או רופא סטימפאנק, או מדען סטימפאנק? 



אקססוריז: משתמשים במציאות קיימת, כמו אקדחים שהיו קיימים בתרבות הויקטוריאנית, אי שם במאה ה-19, ומשדרגים אותם בטכנולוגיה שלא הומצאה, הסטימאפנק.

החומרים העיקריים של תרבות הסטימפאנק הם הפליז (המתכת), הברזל ומקורות מן הטבע - עץ ועורות. פלטת הצבעים העיקרית של העולם הזה היא חום, זהב וכסף.
הבגדים הם פונקציונאליים ונועדים לשרת את איש הסטימפאנק במשימתו, ולכן תראו ווסטים, מחוכים עם אבזמים, רצועות ומתלי כלים שתלויים על הרגל כמו נדן חרב, גוגלס (משקפי רתכים). הכל כמובן ברוח העולם הויקטוריאני.


ספרות הסטימאפנק כוללת גם קומיקס, וזו דוגמא מהממת ללוחמת סטימאנק.




הנעליים דומות לנעליים שנעלו באותה תקופה - מגפיים עם עקב נמוך ובד מקושט.
הנעליים מימין, הנעליים משמאל

וכך נראים אנשים בתלבושות המלאות:

מכסחי השדים, אם היו מומצאים בתקופת הסטימאנק.

סטימפאנק קלאסי: מחוך, בדים חומים ושימוש בעור, שעונים ואמצעים אנלוגיים, מתכת וגוגלס.
 המחוך נמכר ממש כאן.




עוד תמונות מפסטיבל Wave Gothic Treffen שהתקיים לפני מספר שבועות בגרמניה:


זה למעשה המקום האולטימטיבי להתלבש סטימפאנק: זה כבד, זה חם, זה לא ליום יום אלא תחפושת בלבד. פסטיבל מוזיקה גותית וקהל שמעריץ את התקופה הויקטוריאנית ומת על מחוכים יאהב גם את הסטימפאנק.


כובעי צילינדר: פסו מן העולם והאופנה, אבל תכלס מגניבים טילים.


וסתם, ככה, אוסף של אקססוריז שאספתי מפוליבור (לחצו על התמונה בשביל לינקים לכל הפריטים)


Steampunk Accessories


מקווה שעשיתי חשק לעוד מישהו ללבוש קצת סטימפאנק :)




9 תגובות:

  1. מה את אומרת על זומבי סטימפאנק לפורים הבא? :)

    השבמחק
  2. מירית7.7.2011, 0:13

    רעיון מעולה סווטי! :)

    אחלה פוסט מהזה עשית לי חשק ^ ^

    השבמחק
  3. וואו!
    לגמרי עשית לי חשק!
    במיוחד עכשיו בקיץ.... :-(
    למה מדינת תל אביב חייבת להיות כל כך לחהההה?

    השבמחק
  4. סווטי - אני בעד זומבי סטימפאנק מזרח תיכוני (זה עם הגמלים)

    מירית וסמדר - בהצלחה :) בחורף זה דווקא אפשרי לביצוע!

    השבמחק
  5. אחרי שקראתי הסופ"ש את לעולם-לא-עולם, באת לי ממש במקום. אני מודה שמעולם לא שמעתי על הסגנון (תמיד מרתק לגלות עולם חדש!), אבל אני מזהה עכשיו את השפעתו על אסתטיקה ועיצוב אווירה, בעיקר בסרטים. מאוד ז'ול-וורני :)

    השבמחק
  6. אנונימי31.3.2012, 12:51

    איפה משיגים??? כל החנויות כל כך אותו הדבר... אני מתה על הסגנון ומחפשת כובע צילינדר כבר המון זמן. יש חנויות בתל אביב?

    השבמחק
    תשובות
    1. באת בתזמון מצויין! אתמול הסתובבתי בשוק וינטג' של כיכר דיזנגוף והיה שם כובע צילינדר מדהים! נורא התאפקתי לא לקנות אותו.

      מחק
  7. אנונימי31.3.2012, 14:49

    תודה... אני מקווה שאני אמצא את זה.
    אם לא, תוכלי להמליץ לי על איזו מעצבת או תופרת שתוכל לעשות לי כובע על פי מידות ועיצוב שלי? שמי איירין אגב, פייס: irene avdilove

    השבמחק
    תשובות
    1. בוודאי, יש מעצבת בארץ שעושה בדיוק את זה: http://www.facebook.com/SplendourCreative

      מחק

שיהיה לך יום קסום מלא בנצנצים וחדי קרן מעופפים!